سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهم ترین kpi های سئو سایت

1-میزان بازدید سایت (Organic Sessions)

اصلی‌ ترین معیار سنجش موفقیت شما در سئو سایت ، افزایش ترافیک ارگانیک است. ترافیک ارگانیک بازدید هایی است که از طریق سرچ در موتورهای جستجو و کلیک کاربر روی سایت شما بدست می آید.

هر session به معنی ورود یک کاربر به وبسایت شما و انجام یک فعالیت مثل اسکرول کردن، کامنت گذاری و یا لایک کردن مطلب است که از طریق داده های گوگل آنالیتیکس می توان آن را ردیابی کرد.

عوامل زیادی می تواند روی افزایش بازدید وبسایت شما تاثیر بگذارد مثل بازاریابی محتوایی، تبلیغات دیجیتالی یا سنتی. اما بهترین راه برای افزایش جستجوی طبیعی یا ارگانیک، نوشتن یک محتوای قوی با یک عنوان جذاب و رقابتی است که می تواند مخاطبان را به سایت شما بکشاند.

 

     2- رتبه سایت در کلمات کلیدی اصلی (keyword ranking increases)

رتبه سایت در کلمات کلیدی اصلی هم جزو KPIهای با اهمیت است که بر اساس جایگاه سایت در موتورهای جستجو در کلمات کلیدی مشخص می شود.

ارتباط مستقیمی بین رتبه سایت، بالارفتن میزان ترافیک و افزایش فروش وجود دارد. در نتیجه هر قدر رتبه شما در کلمات کلیدی اصلی و  با ارزش یعنی کلماتی که جستجوی بیشتری دارند بهتر باشد قطعا به هدف خود بیشتر دست یافته اید.

برای این که متوجه شوید در هر حوزه‌ ای چه کلماتی بیشتری میزان جستجو را دارند می‌توانید از ابزارهایی مانند «Google Trends» و «KW Finder» استفاده کنید.

اما اگر می خواهید رتبه سایت خود را روی کلمات کلیدی اصلی بررسی کنید باید از ابزارهایی مانند SEMrush ، SE Ranking و از همه مهمتر Google Search Console کمک بگیرید.

سعی کنید به صورت هفتگی و منظم رتبه وبسایتتان را رصد کنید. اگر دچار افت شدیدی در رتبه شوید ممکن است مشکلی در وب سایت شما وجود داشته باشد پس به سرعت برای حل آن اقدام کنید.

 

3- نرخ تبدیل کاربر به مشتری (lead/conversions)

هدف شما از راه اندازی یک سایت چیست؟ آیا به دنبال افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر هستید یا در راستای برندینگ و شناخته شدن فعالیت می کنید؟

هدف شما هر چه که باشد باید بتوانید بازدیدکنندگان سایتتان را مدیریت و هدایت کنید. هرکاربری که کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می کند و وارد سایت شما می شود معمولا به خدمات یا محصولاتی که ارائه می دهید نیاز دارد. او می تواند یک خریدار باشد. پس حالا که توانستید او را به سایت خود بکشانید دیگر نباید به راحتی او را از دست بدهید.

باید محتوایی ارائه دهید که کاربر را برای خرید یا استفاده از خدمات قانع کند. باید فضای سایت خود را به گونه ‌ای طراحی کنید و مراحل خرید را طوری بچینید که کاربر به سمت خرید کردن هدایت شود. اگر شما در این زمینه موفق باشید باید نرخ تبدیل کاربر به مشتری در سایت شما بالا باشد. 

برای رصد کردن این بخش از شاخص های kpi می توانید در گوگل آنالیتیکس یک Goal  یا Event تعریف کنید و کاربران خود را تحت نظر داشته باشید و متوجه شوید که تا چه اندازه بازدید کنندگان سایت در مسیر تبدیل شدن به مشتری پیش بینی شده حرکت کردند. بررسی این معیارها به شما کمک می کند تا دید درستی از موفقیت خود در پروژه سئو داشته باشید.

 

     4- نرخ خروج از سایت (Bounce Rate)

نرخ پرش یا بانس ریت معیاری است که میزان خروج کاربر از سایت را می سنجد. شرایطی که در آن کاربر وارد سایت می شود اما بدون اینکه فعالیتی داشته باشد بلافاصله آن را می بندد. این اتفاق برای موتورهای جستجو چندان خوشایند نیست. زیرا زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می کند موتورهای جستجو تلاش می کنند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به او نشان دهند.

اگر کاربری به محض ورود به سایتی از آن خارج شود به موتورهای جستجو این پیام منتقل می شود که کاربر رضایتی از سایت نداشته یا مطالب مفید و مرتبط نبوده اند. درنتیجه در رتبه بندی خود تجدیدنظر می کنند و رتبه آن سایت را پایین می آورند.

طبق یک آمار کلی، نرخ پرش استاندارد چیزی در حدود 40 تا 60 درصد است. یعنی حدودا نیمی از سشن های ایجاد شده بدون هیچ فعالیتی از سوی کاربر تمام شده است. اما باید توجه داشته باشید که نرخ پرش به نوع کسب و کار و مخاطب شما هم ارتباط مستقیم دارد. پس تحلیل این بخش را با توجه به نوع صنعت و کسب و کار خود بسنجید. با مقایسه نرخ پرش در چند ماه متوالی و بررسی کاهش یا افزایش آن می توانید دید مناسبی از این شاخص کلیدی داشته باشید.
البته نرخ پرش به تنهایی نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش موفقیت یک پروژه سئو باشد اما در کنار شاخص های دیگر مانند افزایش بازدید یا افزایش رتبه می توان تحلیل دقیق و معناداری از عملکرد سئوی سایت داشت.